Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ještě to není ani rok, co nám Prodrive představil své kupé P2. Recept na jeho stavbu byl tehdy jednoduchý. Vyrobit kvalitní šasi, všehoschopný
podvozek, schovat to pod agresivní kabát a jako pohonnou jednotku použít upravený motor s pohonem ze Subaru Impreza STI. A vzhledem k tomu, že spor: „Je lepší STI nebo EVO?“, je věc stará málem jako svět sám, bylo jen otázkou času, kdy v tomto taškaření bude někdo pokračovat i na této úrovni. A právě tady vstupuje na scénu Xtreme Automobiles.

Xtreme Automobiles je v podstatě takový brouk Pytlík. Firma, která je na britských ostrovech významným dealerem a dovozcem různorodých značek (Alfa Romeo, Chevrolet, Mitsubishi) a přitom jí
ještě zbývá dostatek času na všelijaké aktivity. Mezi ty nejvíce „nej“ patří plnohodnotný prodej a servis vozů Mitsubishi Lancer Evo první až deváté generace. K tomu si připočtěte přestavbu těchto aut na specifikace A a N a také individuální tuning, jako je např. 458k EVO Xtreme SC. Mimo tohle všechno se ale v Xtreme Automobiles rozhodli, že by si mohli postavit, homologovat a následně také prodávat své vlastní auto. Auto s co nejméně kompromisy, agresivním vzhledem a vůbec… Prostě konkurenta Prodrive P2.

Podle tiskové zprávy se
prozatím sice jedná jen o koncept, ale ve skutečnosti to je plně funkční prototyp, který je připraven jít do sériové výroby. Na odiv veřejnosti byl poprvé vystaven minulý víkend a od té doby putuje z jednoho showroomu do druhého. A ohlas? Už po jednom týdnu se dá s klidným svědomím říct, že více než kladný. Dřív, než začnete posílat objednávku by se ale slušelo o voze něco vědět.

Na vývoji vozu, který od počátku až do konce trval rovných třicet měsíců, se spolu s Xtreme Automobiles podílela také firma X Works Automotive. Design má na
svědomí dvojice Andrew Borrowman a Sean Prendergast (pracovali pro Rover, Panther Cars a mají také zásluhy u JCB nebo Prodrive), kteří studovali automobilový design na univerzitě v Hertfordshire. Stejně jako v případě konkurenčního P2 se u X1 rozhodli pro velice agresivní design. Z mého úhlu pohledu měli v případě X1 mnohem šťastnější ruku než v případě Prodrive P2. Design je možná důležitý, ale u takovéhoto vozu jde především o to, co je schováno pod kapotou.

Za základ X1 slouží karbonový monokok, ke kterému jsou uchyceny
rámy přední a zadní nápravy. Tyto rámy z hliníku jsou doplněné o uhlíkové příčky a výztuhy, především v oblasti motoru. Díky kombinaci těchto různých materiálů je vůz vysoce pevný a zároveň také lehký. Hmotnost 1.180 kg začíná být v dnešní době věcí skoro exotickou. Připočtěte k tomu dvoulitrový motor z Mitsubishi Lancer EVO IX, který byl mírně upraven a máte výsledek: výkon 350 koní. A to je při poměru 3.37 kg/k slušná záležitost. Navíc se už teď testuje kit zvyšující výkon až na hranici pěti set koňských sil. K dispozici by také měla být závodní verze s pohotovostní hmotností rovných 1.000 kg.

Pohon všech kol byl také převzat z „myšáka“, z verze u nás známé jako EVO IX GSR.
Šestistupňová převodovka, aktivní středový diferenciál ACD druhé generace a přerozdělování točivého momentu Super AYC na nápravě zadní. Celé pohonné ústrojí končí na osmnáctipalcových litých kolech, obutých do pneumatik o rozměru 235/40 ZR18. Za těmi se ve všech rozích schovává brzdové obložení značky AP Racing.

Interiér je proveden v kombinaci černé kůže a červené alcantary. Sedačky Recaro CS mají pochopitelně výborné boční vedení a měly by poskytnout dostatek prostoru i vyšším řidičům. Jediným problémem prostoru by
mohl být mohutný středový tunel, který vypadá, že bude především v oblasti kolen hodně na obtíž… Chvíli cviku bude vyžadovat také kaplička před řidičem, ve které místo klasických analogových budíků naleznete digitální displej, převzatý ze závodních vozů.

Předpokládaná prodejní cena by měla po přepočtu činit něco kolem 1,9 milionu korun. Vezmete-li v potaz současnou cenu deváté generace Evo s hodnotou jeden a čtvrt milionu korun, nevypadá příplatek 650 tisíc až tak dramaticky. Tedy alespoň ne v řeči čísel. Z praktického hlediska to je ale víc než dost, a navíc přijdete o jeden pár dveří :-) Pokud je ale pravdou, co výrobce slibuje, totiž „mnohem lepší jízdní vlastnosti a šťavnatější dojmy z jízdy než u Lancer Evo“, tak by tahle investice za chvilku přemýšlení stála, nebo ne?
něco málo fotošek k článku
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář