KTM X-BOW
14. 3. 2007
Firma KTM je v automobilovém průmyslu absolutním nováčkem. To jí ale rozhodně nepasuje na pozici outsidera, protože ve světě jedné stopy je tento rakouský výrobce velice váženým členem. Ačkoliv jsou od sebe světy jedné a dvou stop na hony vzdálené, jde v podstatě o to samé. Musíte umět vyrobit produkt, který bude výkonný, spolehlivý, kvalitní, bude mít dobře naladěný podvozek a budete za něj chtít rozumné peníze. Přesně v tomhle KTM v motocyklovém světě vyniká. Tak proč nezkusit štěstí také ve světě automobilovém? Aby ale zbytečně nehonili vodu, vzali si k nápomoci velmi ostřílenou a zkušenou firmu Dallara. O automobilu X-Bow (údajně zkratka cross-bow) se mluví už dlouho, především pak v kontextu s jeho plánovaným představením veřejnosti na letošním autosalónu v Ženevě. Na rozdíl od dosud předhazovaných fotografií 3D modelu popř. makety ve velikosti 1:2.5 jsme tentokrát obdrželi fotografie z testování prvního prototypu, který se nám ve finální podobě představí právě na ženevském autosalónu. A cože to bude možné na stánku KTM spatřit? Vůz, který by se dal označit jako otevřený roadster, prostý dveří, všech komfortních „zbytečností“ a také jakékoli ochrany před povětrnostními vlivy (nepočítáte-li směšný větrný štítek). Zkrátka poctivé sportovní náčiní. X-Bow je postaven na základě karbonového monokoku, ke kterému je vpředu přichycena část se zavěšením nápravy typu push-rod a vzadu celek pohonné jednotky včetně zavěšení nápravy. Vše je ukryto pod několika málo panely z uhlíkových vláken. Tato „karosérie“ se ponese především v klasické oranžové barvě tolik typické pro výrobky KTM. Agresivní a snad až futuristický design je schopný vyvinout na vůz přítlak o velikosti 200 kg. Díky použití spousty karbonu, hliníku a uhlíkových vláken váží X-Bow necelých 700 kg, ale je stále otázkou, zda-li se jedná o hmotnost pohotovostní nebo suchou, kterou známe z katalogů motocyklových výrobců, tedy váhu stroje bez náplní. Tak či tak by s touto váhou neměl mít motor sebemenší problém. V základním provedení figuruje agregát 2.0 TFSI z produkce VW s výkonem 220 koní při 5.900 rpm a maximálním točivým momentem 300 Nm v rozmezí 2.200 až 4.000 otáček za minutu. Dravější model bude vybaven rovněž přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem, tentokrát však se dvěma výfukovými turbodmychadly a nejvyšším výkonem okolo 300 koní. Přenos síly motoru je standardně přenášen prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Na přání zákazníka bude možné objednat také převodovku s dvojitou vícelamelovou spojkou (obecně nazývanou DSG), která vozu něco málo přidá jak na váze, tak na pořizovací ceně. S jednotkovým výkonem okolo třech kilogramů na koně se 3.6 m dlouhý vůz dostane z nuly na stokilometrovou rychlost v čase okolo 4 vteřin. Maximální rychlost by měl stanovit až dotěrný vzduch hromadící se před kokpitem, který bude výrazně tlačit na obličeje posádky. V případě slabšího agregátu však vypadá hodnota 217 km/h mnohem realističtěji. Z reálného světa také pochází použité pneumatiky značky Continental, které mají na přední nápravě rozměr 205/40 ZR17 a na nápravě zadní 235/50 ZR18. Z toho tedy vyplývá, že na jsou na přední nápravě použitý 17“ disky, kdežto vzadu jsou o palec větší osmnáctky. Nevyčtete z toho však, že se jedná o disky s centrální maticí a že skrze ně na svět koukají čtyřpístové brzdiče Brembo se stejnojmennými odvrtávanými kotouči s průměrem 305 mm vpředu a 262 mm vzadu. Ty navíc zvládnou vůz zkrotit ze stokilometrové rychlosti na pouhopouhých 33.1 metrech asfaltu. Aby při takové decelaraci posádka nechtěně neopustila kokpit (už jsem se zmínil, že monokok váží pouhých 70 kilo?!), je pevně připoutána k anatomickým skořepinám čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Vzhledem k tomu, že je vůz stavěn jako automobil pro volný čas, především pak pro řádění na okruhu, hledali byste uvnitř vozu jakékoli náznaky komfortní výbavy marně. Vše je zcela účelové a tak i multifunkční volant se skromným displejem nahrazuje klasické budíky. Pokud se předpoklady KTM stanou realitou, vyjede ještě během letošního roku z bran firmy Dallara zhruba stovka vozů, které najdou majitele mezi těmi nejnadrženějšími zákazníky. Ti ostatní by si pak pro X-Bow měli zajet ke svému dealerovi KTM. Bohužel se o České republice nemluví. I tak je síť prodejních míst široká nejen v Rakousku a Německu, ale také v Anglii, Finsku, Holandsku, Portugalsku, Řecku a pochopitelně také Švýcarsku. Asi nejdůležitějším dosud nezmíněným údajem KTM X-Bow je jeho cena. Ta byla předběžně stanovena na 40.000 eur, což je v dané kategorii vozu, resp. silničně-závodních speciálů běžná cena. Uvidíme, zda-li za ni X-Bow nabídne minimálně stejnou zábavu a vzrušení jako jeho ostřílení konkurenti. |
něco málo fotošek k článku |
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář