Grande Punto Abarth
14. 3. 2007
Legendární a kultovní značka Abarth se škorpiónem ve znaku oslaví na letošním ženevském autosalónu svůj debut. Bude tam totiž oficiálně představen nový Fiat Grande Punto Abarth. Model, který by měl vrátit punc nejen kdysi dávno veleslavné značce, ale i samotnému koncernu Fiat. Podívejme se, co si od této nové naděje můžeme slibovat… Dva nové modely s označením Abarth Dynamický Fiat Grand Punto Abarth s pohonem předních kol je založen na 95k verzi Grande Punto 1.4 16V. Na rozdíl od něj je ale agregát verze Abarth doplněn o výfukové turbodmychadlo Garrett-IHI, díky němuž dosahuje impozantního výkonu 150 koní. Pokud se navíc do nádrže natankuje palivo Natural 98, vstoupne nejvyšší výkon na 155 koňských sil. Oproti sériovému motoru to tedy znamená nárůst o více než 60%. Na hranici 2.000 rpm vrcholí maximální točivý moment 206 Nm. Ten se navíc může dočasně vyhoupnout až na 230 Nm při třech tisících, když se aktivuje sportovní mód. Na podvozku jsou pak nové brzdy Brembo a sedmnáctipalcové lité disky. Uvedení na trh je plánované na září letošního roku. V té samé době by se také měla představit ještě silnější verze s výkonem 180 k. Ta by pak měla být nejsilnějším vozem z celé historie malých „fiátků“ nesoucích označení Abarth. Jen pro příklad. Zakladatel rodu těchto splašených minimaxů: Fiat 500 Abarth v roce 1958 disponoval výkonem 26 koní a dosahoval nejvyšší rychlosti 118 km/h. V porovnání s tehdejším sériovým „pětikilem“ s třináctikoňovým motorem a maximální rychlostí 85 km/h to byl opravdu hukot. Ten pravý kravál ale dělaly až závodní verze Fiaty Abarth typu 500 až 850, jejichž výkony dosahovaly až 110 koní a maximální rychlost se pohybovala okolo hranice 200 km/h. Oživení značky Fiat chce s tímto modelem rozjet produkci sportovních verzí i u ostatních modelů, žel až těch, co teprve přijdou do výroby. Za tímto účelem bylo navrženo také nové logo, které bude u verzí Abarth nahrazovat originální emblém Fiatu. A že to vedení automobilky Fiat myslí opravdu vážně dokazuje také fakt, že se už v Turíně začínají připravovat kanceláře pro toto sportovní oddělení. Vše by tak mělo jít ruku v ruce s někdejší filozofií, které dal v polovině minulého století vzniknout Carlo Abarth (zakladatel firmy Abarth & C.) a vedení koncernu Fiat. Abarth S2000 Pozornosti by rovněž neměl ujít model Fiat Grande Punto Abarth S2000, určený pro mistrovství světa rallye speciálů v kategorii S2000. Ty mají na rozdíl od vozidel kategorie WRC naprosto jiné specifikace. Jednou z nejdůležitějších je atmosférický motor s objemem válců do 2000 ccm. Dalším požadavkem je pohon všech kol prostřednictvím trojice pasivních diferenciálů. Fiat už sice v současnosti takový vůz má, ale chystaný S2000 by měl navíc podpořit prodeje svého sériového protějšku. Ještě do letošní sezóny by chtěl Fiat zkusit nasadit až patnáctikusovou flotilu těchto nových vozů. Mezi továrními piloty figurují taková jména, jako ostřílený Andrea Navarra, zkušený Umberto Scandola a ambiciózní Anton Alén, syn rallye-legendy Markku Aléna. |
něco málo fotošek k článku |
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář