Jdi na obsah Jdi na menu
 


Akta X-Ford Mondeo

14. 3. 2007

Když vyslovím slovo Ford, ihned je všem jasné, o jakou značku se jedná. Zkrátka netřeba ji nijak dál představovat. Když k tomu přidám slovíčko tuning, hned vás začnou napadat nejrůznější označení modelů, pro které je toto spojení slov co možná nejvýstižnější. V Americe je to Mustang, u nás v Evropě nejčastěji třeba Escort, Fiesta, Puma atd. Jen rodinný vůz v nabídce výše uvedeného výrobce nazvaný Mondeo tam zkrátka nějak nezapadá. Ale díky Láďovi vás dnes přesvědčíme, že když je chuť a nápad, jdou tvořit nevídané věci!

Když tohle auto uvidíte na nějakém tuning srazu na vlastní oči, rozhodně kolem něj jen tak neprojdete. Určitě u něj strávíte dobrých pár minut. Když se zaměříte na různé detaily, bude z toho rázem půl hodiny, ani nebudete vědět jak. A to ani nemluvím o té variantě, že se dáte do řeči se sympatickým majitelem Láďou. Mondeo vlastní už pět let a každým rokem se snaží o krok směrem dopředu. Myslím, že se mu to skutečně daří, protože letos je auto skutečně ve famózní formě! Když říkám, že každý rok měnil jeho podobu, je jasné, kdy s tuningem začínal. Mnoho z vás asi napadne tato otázka: "Proč zrovna Mondeo?" Musím se přiznat, že totéž i mě. A tak jsem se zeptal. Odpověď byla jednoduchá. "V té době, kdy jsem začínal, každý tunil VW, a já chtěl být v něčem první." Možná si vzpomenete na reklamní spot zaměřený právě na Mondeo. V hlavní roli Mondeo, které šoféroval představitel Foxe Muldera ze známého seriálu X-files (Akta X). Tahle kombinace se Láďovi natolik zalíbila, že od té doby říká svému plechovému kamarádovi "Máldr".

Výrobců tuningových produktů je mnoho. Jejich prodejců ještě víc. Ale když máte doma v garáži Mondeo, rázem zjistíte, ze nabídka právě pro vaše auto se snad ani nedá nazvat nabídkou. Zkrátka znovu narazíte na to, že se jedná o rodinné auto. Tak s touto hláškou se Láďa rozhodně nemínil smířit. Naopak. Vzal to jako hozenou rukavici. Zvedl ji, pevně uchopil do svých rukou a pustil se do práce. A tak vznikl zcela nový a tvarově jednoznačně originální přední a zadní nárazník. Linii mezi nimi doplňují prahové spoilery. Ty byly původně určeny pro VW Golf třetí generace. Ale po zásahu šikovných rukou rázem sednou i Máldrovi. Stačilo přidat pár centimetrů a bylo hotovo. K neobvykle tvarovanému přednímu nárazníku byla upravena i přední kapota. Ta byla o řádný kus prodloužena a dodává teď Máldrovi daleko "drsnější" vzhled. Vytaženy musely být přední i zadní blatníky. Zajímá vás o kolik? O rovných 40mm. Z klik dveří zmizely zámky, své místo opustily i stěrače a pryč musely i postranní blinkry. Původní vnější zpětná zrcátka nahradila nová ve stylu M3. Zadní víko pátých výklopných dveří bylo vyhlazeno a nic teď neruší čistou linii této partie. Dvojice centrálně umístěných koncovek výfuku je vlastní výroby. Co naplat, kdo umí, ten umí!

Pojďme se zblízka podívat na osvětlení vozu. Takové hlavní světlomety přece sériové Mondeo nemá. Ale ten tvar je shodný. Jak to? Odpověď je jednoduchá, lampy pochází z modelu Ford Contour, který je nabízen a prodáván na americkém trhu. Proto ty odlišnosti. Laďa do nich rovnou nainstaloval xenonové výbojky. Ale instalace těchto lamp byla složitější, než by se na první pohled zdálo. Nové lampy z americké verze mají totiž zcela jiný úhel sklonu. Mondeo a Contour se od sebe zkrátka liší. Upravena musela být i chladičová stěna. A co zadní lampy? Tak ty jsou opět dílem Ládi. Tady zkrátka zapracovala představivost a tvořivost. Světelné komponenty jsou značky Hella a jsou zakomponované do ručně zhotovených laminátových pouzder. Jak už to tak bývá, když byly všechny práce na karoserii definitivně hotovy, začala se řešit barva. Láďa chtěl něco neobvyklého, na první pohled zajímavého. Prostě něco, co se jen tak nevidí. Takže Mondeo pokryl "chameleón" vlastní receptury. S tou Láďovi pomáhal především kamarád Dan, který zkrátka míchal tak dlouho, až to prostě nakonec namíchal.

A co Máldrovo srdce? Správný agent musí mít do života mnoho sil a elánu. Takže původní vznětová 1.8TD musela pryč. Nové srdce bylo implantováno z modelu Focus, r.v. 2002, a tak nyní pod kapotou sídlí čtyřválcová vznětová osmnáctistovka, kterou u Fordu pojmenovali TDCI. Její sériový výkon nabízí sílu 115ti koníků, což vůbec není špatný údaj. Ale co si budeme povídat, téměř každý z nás přeje, aby právě ta jeho kára měla pod kapotou pořádné stádo koní, které po sešlápnutí plynového pedálu vystřelí vpřed. Přesně takhle to cítí i Láďa a tak začal koumat, jak jen co možná nejvíce zvýšit výkon motoru. A přišel na hodně věcí. A nejenže na ně přišel, on je proměnil i ve skutečnost. Upravená je teď váha vzduchu, motor lépe dýchá díky sportovnímu vzduchovému filtru značky Pipercros, nainstalován byl nový Intercooler. Ten je z Peugeotu 605 a je 3x větší, než původní originál. Chip řídící jednotky, demontován byl katalyzátor, místo něj přibyl rezonátor výfuku. Konečný výkon po všech úpravách činí plných 160 koní. Zapracovalo se nejen na výkonu, ale také na estetice motorového prostoru. Přibyl airbrush a nové jsou potahy hadic v kovovém provedení. Rozvody a různé další trubky pokryl chrom. Radost pohledět.

Lahůdkou je vzduchový podvozek. Ten navíc musel při své cestě k novému majiteli do ČR zdolat celý oceán. Jeho výrobce a dodavatel Airbagit totiž pochází z USA a jeho produkty jsou přímo stvořené přesně pro takové show-car, jakým je přesně toto Mondeo. Světlá výška se nyní může pohybovat v rozmezí zhruba 20ti centimetrů. Máldr dokonce umí ovládat pohyb každého kola zvlášť! Sluší se dodat, že zadní náprava pochází z modelu Mondeo 2,5l. V6. Možná tušíte, proč. Ano, je to kvůli zadním kotoučovým brzdám. Bubnové brzdy by takovému krasavci rozhodně neslušely.

To, že je Láďa opravdový detailista, se potvrdilo i při výběru kol. Přemýšlel dlouho a při výběru si dal skutečně záležet. Musíte uznat, že Máldrovi padnou tato dvoudílná litá kola z dílny německého výrobce Kerscher doslova jako ulitá. Tento model s pěti rozdělenými paprsky nese označení Saturn. Rozměr 9,0J x 18" je shodný vpředu i vzadu. Shodný rozměr, 225/35 R18, mají i použité pneumatiky Yokohama AVS 1. Pokud se vám tato kola opravdu zalíbila a uvažujete o nich, nenechte se zmást. Tohle není jejich řekněme sériový vzhled. Límec byl dodatečně vyleštěn a středy byly pochromovány. Aby kola ladila s hranami blatníků, jsou vpředu použity distanční podložky o síle 17mm, vzadu už bylo třeba 30mm. Dobře vidět jsou teď přední i zadní vrtané kotouče nesoucí značku QH. Třmeny brzdičů jsou lakovány výraznou, tmavě modrou barvou.

Pojďme se mrknout do interiéru. Otevíráme dveře a už nevíme kam s očima dřív. Tady si někdo opravdu "máknul". Kompletně celý interiér byl přepracován pomocí laminátu. Úpravou prošla palubní deska, stejný osud potkal i výplně všech čtyř dveří. Nově vzniklé křivky byly zčásti nalakovány do barvy vozu nebo očalouněny černým mikroplyšem. Stejným materiálem je čalouněn i strop a všechny sloupky. V těch áčkových jsou navíc budíky informující o tlaku turba a tlaku vzduchu pro ovládání podvozku. Interiéru dominuje také nezvyklý počet sedaček. Ty jsou totiž tři! Jedná se o sportovní sedačky Recaro, doplněné tříbodovými sportovní pásy známého výrobce Schrot. Do takto vybaveného interiéru se skvěle hodí tříramenný sportovní volant a sportovní hlavice řadicí páky Victor. Nechybí hliníkové koberce. Budíky pocházejí z modelu Ford Focus Westcoust.

Když ozvučení, tak kvalitní. Máldr přeci není žádné béčko! Základnou všeho je autorádio s DVD přehrávačem a výsuvným širokoúhlým LCD monitorem značky Panasonic. V předních dveřích jsou dvoupásmové přední reproduktory Magnat Xperience 216, výškové repro nese označení Fener DT 18. Ani nemusíte otevírat zadní výklopné dveře k tomu, abyste si prohlédli subwoofer. Ten je totiž doslova gigantických rozměrů! Magnat Aggressor 5000 Death Match má průměr 50 cm a váží 32 kg! Jen ozvučnice má 120l. Z laminátového pouzdra vykukuje ještě kapacitor značky Rodec a dva zesilovače. Ty jsou umístěny na kovové konstrukci a vyčnívají zpod laminátové zástavby. O přísun té správné porce šťávy se starají dva zesilovače značky Phase, čtyřkanál 1x Opus150.4 a monoblok 1x Opus500.1.

Tak co říci závěrem? No, určitě klobouk dolů před Láďovým úsilím, odvedl skutečně pořádný kus práce. Když se ho zeptáte na jeho názor, odpoví vám velice stručně následujícími slovy: "To auto je zkrátka moje láska". Tady už není co dodat. Snad pouze přání toho, ať tato láska nikdy nezrezaví a ať je věčná

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

...

(anonym, 19. 12. 2007 16:17)

Tohle NENÍ Akta X!!!!!!!!

Ahoj

(Rumaldo, 26. 11. 2007 10:10)

shaním na 4dv zadní světla a ne a ne je někde sehnat.Mohl bys mi poradit kde se dají koupit?Když tak se ozvi dik RumaldoPolach@seznam.cz
PS:fakt pěkná kára

Halo

(Matik, 8. 10. 2007 21:28)

Chodi te sem chlapi?????

MAZEC

(Matik, 20. 9. 2007 20:20)

Zdarec.Je to supr.Obdivuju hlavně tu spoustu práce.Frajeři největší.Pěkný.Jen mě zajímá,kolik ho stály ty emerický světla.Sháním je totiž taky.Dík.Kdyby něco napiš na Wutzel@seznam.cz
dik.

cau

(hej hula, 3. 8. 2007 12:57)

to hle je ta nej stranka

Ale ja nejsem

(Admin, 13. 6. 2007 18:22)

Zdar to si hodny ze se ti to libi ale ja nejsem Lada... Jmenuju se Tim kdyby neco... Ale diky

cak123@seznam.cz

(cak123, 13. 6. 2007 15:59)

ahoj lado mas to fakt dost vychytani moc jse mne to libi mohly bi jsme jse sejit nekdy na tumimgu jestli budes mit zajem