Většina z nás určitě ráda poslouchá hudbu i ve voze. Někdo jako kulisu, někdo při ní relaxuje či nemá, hlavně z časových důvodů, možnost jinde poslouchat a pro jiného je jakousi „druhou palivovou nádrží“, bez které neujede ani metr. Pokud necháme stranou „konzumenty“, kteří si zapnou rádio jen proto, že je v sériové výbavě, můžeme typy posluchačů rozdělit do dvou základních skupin.V první skupině jsou ti, kteří u poslechu odpočívají a vychutnávají si i drobné detaily. Druhá skupina je zastoupena řidiči posluchači, kteří hudební zážitek spojují s celkovou masáží. Oba způsoby poslechu mají své výhody i nevýhody.
V prvním případě narážíme na problém rušivých hluků. Od motoru, z okolí automobilu, popřípadě od „mlčenlivé“ tchýně… na tu bohužel radu neznám …snad jen nechat ji vystoupit, ale za ty následky to většinou nestojí. Pokud vůz stojí na místě a motor neběží, je poslech středně kvalitní sestavy většinou uspokojivý. I běžné korekce (obvykle pro basy a výšky, v některých případech i středy) stačí pro vyvážený poslech v celém spektru. Bohužel už jen po nastartování je všechno jinak. Basy jsou ty tam, středy zastřené a z výšek zbylo jen torzo. Se zvyšující se rychlostí je to bídnější a bídnější. Co s tím?? Ano, přidat hlasitost. Pokud ale nepatříte do skupiny „B“, tak vám hlasitá reprodukce za chvíli poleze na nervy + od kondenzátorů výkonových stupňů zesilovače, přes zesilovač samotný až po reproduktory se nasčítá zkreslení a moc se tím pádem problém neřeší.
Nechceme-li se s touto situací smířit, nezbývá, než podniknout několik opatření. Hned z počátku si musíme ujasnit, že pokud chceme své vozidlo používat i pro jiné účely, těžko dosáhneme úplného vyřešení nejen v celém spektru, ale hlavně na nízkých frekvencích. To je bohužel složité i při domácím poslechu a prostor i ve velkém voze je několikrát menší, než malý obývací pokoj.
Z předchozího tedy vyplývá, že pomoci nám může kvalitní zatlumení (přesněji odhlučnění) interiéru. V dnešní době existuje i možnost částečného odhlučnění motorového prostoru. Velký podíl na hluku v kabině má špatný stav výfukového systému či jeho nevhodný typ. Pokud nepracuje správně, rezonance pronikající do kabiny jsou zkázou pro kvalitní poslech. Nebudu zde vypisovat výčet tlumících materiálů. To je individuální záležitost a ve firmách, které se specializují na ozvučení automobilů, vám doporučí konkrétní řešení.
Dalším krokem, jak zlepšit kvalitu poslechu je výběr kvalitních komponentů sestavy. Opět, nebudu zde vyjmenovávat konkrétní výrobky, ale pokusím se nastínit alespoň základní body a pravidla. A začnu hned od zdroje. Baterie, která sotva otočí motorem v létě, nepřispěje ke správné funkci. Říkáte, že jsem zapomněl na alternátor?? Máte pravdu, ale se špatným se nedá ani jezdit, natož poslouchat muzika. Naopak to, co výrazně podpoří čistotu a pevnost reprodukce, jsou přídavné kondenzátory. Koncové zesilovače i v dnešních relativně kvalitních autopřijímačích nejsou konstruovány pro dlouhodobě vysokou zátěž. Ano, většina výrobců uvádí celkové výkony kolem 200 W, ale jedná se pouze o výkonové špičky, které jsou tyto zesilovače schopné dodat jen několik milisekund v lepším případě jejich desítek… Je to dáno především filtrací (kapacitou) interních kondenzátorů. Určitě jste si všimli pohasínání podsvětlení displeje při vyšší hlasitosti.
Pokud je vyřešeno dodávání dostatečného množství energie, můžeme se přesunout dále. Co se týká zpracování signálu (myšleno samotné autorádio jako předzesilovač s korekčními obvody), je to volba osobního vkusu, který je velmi často veden vzhledem autorádia. Dnešní nabídka přístrojů je velmi široká, pokud vás však více zajímá kvalita reprodukce, mějte na paměti, že efektní zpracování a funkce aparátu nemusejí znamenat kvalitní zvuk. Pravidlem nejen v automobilové audio technice bývá, že strohý, nadčasový „obal“ v sobě skrývá kvalitní technologie. Pokud vyberete ze zaběhnutých značek, pravděpodobně neuděláte krok vedle. Jen ve zkratce o výbavě. Pro dobré nastavení jsou důležité snad pouze korekční obvody pro basy, výšky, popřípadě středy. Pokud je přístroj vybaven pásmovým ekvalizérem, je rozhodně užitečnější ten s možností manuálního nastavení jednotlivých pásem. Různé předvolby průběhů frekvenční křivky nebo efektů akustických prostředí (Hall, Pop, Stadium, Jazz, Rock, Live… apod.) jsou skutečně pouze efektní, zajímavé na pohrání, ale nejsou žádným přínosem. Nicméně proti gustu…
O koncových zesilovačích již řeč byla. Jen dvě malé poznámky. 4 x 50 W z kvalitního externího zesilovače je zcela něco jiného než 4 x 50 W přímo z autorádia. Je to dané prostorem, použitými součástkami, chlazením… a druhá poznámka: 4 x 50 W z kvalitního zesilovače může být překvapivě lepší než 4 x 100 W ze zesilovače za výhodnou cenu. Může se totiž stát, že ten „slabší“ zesilovač začne limitovat na druhé třetině až třetí čtvrtině svého výkonu a to může být kolikrát i více, než limitace u „silnějšího“ kolegy už v průběhu první třetiny výkonové „rezervy“. Zde už začíná jemné laborování do kterého je potřeba přizvat i reproduktory (pro kvalitní reprodukci zapomeňte na širokopásmové reproduktory – platí pro automobilové audio) a samozřejmě upřednostněný hudební žánr.
Základní charakter akustiky v kabině je daný jeho objemem, členěním a materiály. Různé polstrování sedaček mění charakter středového a částečně i výškového pásma (chlupatina tlumí víc než leštěná kůže), plast palubní desky a sklo oken zvýrazňují vysoké frekvence a nakonec malý objem interiéru velmi zvýrazňuje basovou složku. A to do takové míry, že negativně ovlivňuje celé spektrum. Pokud vyjdeme z tohoto základu a pokusíme se co nejvíce přiblížit středním, nulovým hodnotám bez použití korekčních obvodů, dojdeme k závěru, že výškové reproduktory jsou vhodnější s textilní kalotou (membrána ve tvaru kulové výseče) a měkčím charakterem zvuku, středové měniče můžou být například z impregnovaného papíru, kevlaru či dokonce lehkých kovů (v případě montáže do dveří) s jasným až otevřeným charakterem (pozor na zrnitý, usyčený charakter středů i výšek – již po ne příliš dlouhém poslechu začne unavovat). Pro basovou sekci je vhodné použít měnič s co možná nejvyšší citlivostí, která zaručí rychlou odezvu i pro velmi nízké signály. Pro středové a výškové reproduktory můžete použít jeden čtyřkanálový zesilovač s neutrálním zvukovým charakterem. Pro basovou sekci je vhodnější použít oddělený dvoukanálový zesilovač s poněkud tvrdší, pevnější charakteristikou a o něco vyšším výkonem na jeden kanál, než u prvního zesilovače.
Co se týká umístnění jednotlivých reproduktorů, je to opět individuální záležitost daná typem karoserie, konstrukcí polstrování a madel dveří, velikostí a uchycením desky či plata za zadními opěradly a tak dále… Základní doporučení: středové a výškové reproduktory jednoho kanálu by měli být co nejblíže k sobě. Kresba zvuku nástrojů i lidského hlasu je pak mnohem kompaktnější, nepůsobí odtrženě či jinak nepřirozeně. Ideální stav je, pokud konstrukce palubní desky a plochy za sedáky umožňuje umístnění středů i výšek. Při tomto způsobu umístnění se mění pravidlo o použitém materiálu středového měniče. Pro tuto alternativu je vhodný kvalitní reproduktor s papírovou membránou, popřípadě papír sycený uhlíkovými vlákny. Basová sekce bývá řešena různými způsoby. Pro kvalitní poslech převážně akustické hudby doporučuji montáž do desky za opěradly. V případě výklopného plata je vhodné jeho zesílení například vyztužením MDF deskou ze spodní části. Obě tyto varianty, totiž přímého vyzařování do prostoru kabiny jsou pro akustickou hudbu vhodnější, než řešení různými druhy subwooferů. V případě kombi lze využít prostorů vedle blatníků zadních kol k umístnění basové reprobedny opět s přímým vyzařováním.
Většina zásad, které byli již vyjmenovány u prvního řešení, platí v podstatě i pro druhou skupinu posluchačů. Rozdíl by mohl být v tom, že pokud se rozhodnete stát se členy majitelů pojízdných diskoték, pravděpodobně nebudete řešit odhlučnění vnitřního prostoru. Tedy v případě, že si občas nebudete chtít vychutnat muziku i potichu nebo byste dokonce nechtěli příliš upozorňovat okolí. To však nemohu hodnotit a rozhodnutí je svobodnou volbou každého jedince…
Rozdíly jsou dány tím, že při hlasitém poslechu v malém prostoru vozidla se nadmíru zdůrazní basová složka. Chápu, že většina posluchačů to ocení, ale zdůrazněním hlubokých basů se vytrácí rytmika, která dodává hudbě patřičný říz. Proto je vhodné tento fakt nepodcenit a pokusit se alespoň z malé části vyvážit frekvenční spektrum. Z předchozích řádků je jasné, že toho lze dosáhnou už při výběru vhodných reproduktorů. Výběr basových reproduktorů může být obdobný, popřípadě lze vibrace vozu zvýraznit jedním či více subwoofery. Pokud se rozhodnete pro toto řešení, je vhodnější volbou aktivní subwoofer. Zesilovač s reproduktorem jsou na sebe „naladěni“ a mohou tak oba vydávat optimální výkon. Středové a výškové měniče mohou být kevlarové i hliníkové či z jiných kovových slitin. Důraznost tohoto projevu lze podpořit jak předimenzovanou filtrací, tak i vysoce výkonnými zesilovači například německé či americké výroby.
Výběr všech komponent je za námi a je důležité je pospojovat. V této části nejsou rozdíly mezí tím, zda-li jste členem té či oné skupiny a měli by jste důsledně dbát na co nejmenší počet konektorů (žádné spojky mezi skeletem a dveřmi a podobně…) a ty, které jsou nutné by měli být dostatečně kompenzované. A to včetně svorek na autobaterii. Kabelů samotných je i pro car-hifi nabízeno nespočetné množství a těžko lze říci, zda od toho či toho výrobce jsou lepší. Signálové kabely musí být stíněné (dvojité i trojité stínění je dnes běžné) a výkonové s dostatečným průřezem.
Pokud máte již všechny tyto útrapy za sebou, gratuluji, pokud ne, obrňte se horou trpělivosti. Nabídka všech částí reprodukční soustavy do automobilů je ohromná a zvládnout ji žádá silnou povahu a nervy z ocele. Než však vykročíte směrem k první (a pak možná k druhé, třetí, páté…) prodejně s tímto sortimentem, měli by jste si nejdříve dobře rozmyslet, co přesně od poslechu ve voze čekáte, kolik času budete trávit s hudbou na cestách a pak… …snad ještě jedno. Hudba je příjemná záležitost, jak jsem psal hned v úvodu, ale může se stát i vaši noční můrou, protože za tuto radost lze vynaložit částku ve výši ceny nového vozu. Proto dobře zvolte, kterou cestou se dát. Pro nás milovníky vozů to má ještě jeden háček. Podmanivý, sytý zvuk motoru je pro nás také rajskou hudbou a tak je sem tam příjemné si od muziky odpočnout a sladit tep srdce s tepem motoru…
V prvním případě narážíme na problém rušivých hluků. Od motoru, z okolí automobilu, popřípadě od „mlčenlivé“ tchýně… na tu bohužel radu neznám …snad jen nechat ji vystoupit, ale za ty následky to většinou nestojí. Pokud vůz stojí na místě a motor neběží, je poslech středně kvalitní sestavy většinou uspokojivý. I běžné korekce (obvykle pro basy a výšky, v některých případech i středy) stačí pro vyvážený poslech v celém spektru. Bohužel už jen po nastartování je všechno jinak. Basy jsou ty tam, středy zastřené a z výšek zbylo jen torzo. Se zvyšující se rychlostí je to bídnější a bídnější. Co s tím?? Ano, přidat hlasitost. Pokud ale nepatříte do skupiny „B“, tak vám hlasitá reprodukce za chvíli poleze na nervy + od kondenzátorů výkonových stupňů zesilovače, přes zesilovač samotný až po reproduktory se nasčítá zkreslení a moc se tím pádem problém neřeší.
Nechceme-li se s touto situací smířit, nezbývá, než podniknout několik opatření. Hned z počátku si musíme ujasnit, že pokud chceme své vozidlo používat i pro jiné účely, těžko dosáhneme úplného vyřešení nejen v celém spektru, ale hlavně na nízkých frekvencích. To je bohužel složité i při domácím poslechu a prostor i ve velkém voze je několikrát menší, než malý obývací pokoj.
Z předchozího tedy vyplývá, že pomoci nám může kvalitní zatlumení (přesněji odhlučnění) interiéru. V dnešní době existuje i možnost částečného odhlučnění motorového prostoru. Velký podíl na hluku v kabině má špatný stav výfukového systému či jeho nevhodný typ. Pokud nepracuje správně, rezonance pronikající do kabiny jsou zkázou pro kvalitní poslech. Nebudu zde vypisovat výčet tlumících materiálů. To je individuální záležitost a ve firmách, které se specializují na ozvučení automobilů, vám doporučí konkrétní řešení.
Dalším krokem, jak zlepšit kvalitu poslechu je výběr kvalitních komponentů sestavy. Opět, nebudu zde vyjmenovávat konkrétní výrobky, ale pokusím se nastínit alespoň základní body a pravidla. A začnu hned od zdroje. Baterie, která sotva otočí motorem v létě, nepřispěje ke správné funkci. Říkáte, že jsem zapomněl na alternátor?? Máte pravdu, ale se špatným se nedá ani jezdit, natož poslouchat muzika. Naopak to, co výrazně podpoří čistotu a pevnost reprodukce, jsou přídavné kondenzátory. Koncové zesilovače i v dnešních relativně kvalitních autopřijímačích nejsou konstruovány pro dlouhodobě vysokou zátěž. Ano, většina výrobců uvádí celkové výkony kolem 200 W, ale jedná se pouze o výkonové špičky, které jsou tyto zesilovače schopné dodat jen několik milisekund v lepším případě jejich desítek… Je to dáno především filtrací (kapacitou) interních kondenzátorů. Určitě jste si všimli pohasínání podsvětlení displeje při vyšší hlasitosti.
Pokud je vyřešeno dodávání dostatečného množství energie, můžeme se přesunout dále. Co se týká zpracování signálu (myšleno samotné autorádio jako předzesilovač s korekčními obvody), je to volba osobního vkusu, který je velmi často veden vzhledem autorádia. Dnešní nabídka přístrojů je velmi široká, pokud vás však více zajímá kvalita reprodukce, mějte na paměti, že efektní zpracování a funkce aparátu nemusejí znamenat kvalitní zvuk. Pravidlem nejen v automobilové audio technice bývá, že strohý, nadčasový „obal“ v sobě skrývá kvalitní technologie. Pokud vyberete ze zaběhnutých značek, pravděpodobně neuděláte krok vedle. Jen ve zkratce o výbavě. Pro dobré nastavení jsou důležité snad pouze korekční obvody pro basy, výšky, popřípadě středy. Pokud je přístroj vybaven pásmovým ekvalizérem, je rozhodně užitečnější ten s možností manuálního nastavení jednotlivých pásem. Různé předvolby průběhů frekvenční křivky nebo efektů akustických prostředí (Hall, Pop, Stadium, Jazz, Rock, Live… apod.) jsou skutečně pouze efektní, zajímavé na pohrání, ale nejsou žádným přínosem. Nicméně proti gustu…
O koncových zesilovačích již řeč byla. Jen dvě malé poznámky. 4 x 50 W z kvalitního externího zesilovače je zcela něco jiného než 4 x 50 W přímo z autorádia. Je to dané prostorem, použitými součástkami, chlazením… a druhá poznámka: 4 x 50 W z kvalitního zesilovače může být překvapivě lepší než 4 x 100 W ze zesilovače za výhodnou cenu. Může se totiž stát, že ten „slabší“ zesilovač začne limitovat na druhé třetině až třetí čtvrtině svého výkonu a to může být kolikrát i více, než limitace u „silnějšího“ kolegy už v průběhu první třetiny výkonové „rezervy“. Zde už začíná jemné laborování do kterého je potřeba přizvat i reproduktory (pro kvalitní reprodukci zapomeňte na širokopásmové reproduktory – platí pro automobilové audio) a samozřejmě upřednostněný hudební žánr.
Základní charakter akustiky v kabině je daný jeho objemem, členěním a materiály. Různé polstrování sedaček mění charakter středového a částečně i výškového pásma (chlupatina tlumí víc než leštěná kůže), plast palubní desky a sklo oken zvýrazňují vysoké frekvence a nakonec malý objem interiéru velmi zvýrazňuje basovou složku. A to do takové míry, že negativně ovlivňuje celé spektrum. Pokud vyjdeme z tohoto základu a pokusíme se co nejvíce přiblížit středním, nulovým hodnotám bez použití korekčních obvodů, dojdeme k závěru, že výškové reproduktory jsou vhodnější s textilní kalotou (membrána ve tvaru kulové výseče) a měkčím charakterem zvuku, středové měniče můžou být například z impregnovaného papíru, kevlaru či dokonce lehkých kovů (v případě montáže do dveří) s jasným až otevřeným charakterem (pozor na zrnitý, usyčený charakter středů i výšek – již po ne příliš dlouhém poslechu začne unavovat). Pro basovou sekci je vhodné použít měnič s co možná nejvyšší citlivostí, která zaručí rychlou odezvu i pro velmi nízké signály. Pro středové a výškové reproduktory můžete použít jeden čtyřkanálový zesilovač s neutrálním zvukovým charakterem. Pro basovou sekci je vhodnější použít oddělený dvoukanálový zesilovač s poněkud tvrdší, pevnější charakteristikou a o něco vyšším výkonem na jeden kanál, než u prvního zesilovače.
Co se týká umístnění jednotlivých reproduktorů, je to opět individuální záležitost daná typem karoserie, konstrukcí polstrování a madel dveří, velikostí a uchycením desky či plata za zadními opěradly a tak dále… Základní doporučení: středové a výškové reproduktory jednoho kanálu by měli být co nejblíže k sobě. Kresba zvuku nástrojů i lidského hlasu je pak mnohem kompaktnější, nepůsobí odtrženě či jinak nepřirozeně. Ideální stav je, pokud konstrukce palubní desky a plochy za sedáky umožňuje umístnění středů i výšek. Při tomto způsobu umístnění se mění pravidlo o použitém materiálu středového měniče. Pro tuto alternativu je vhodný kvalitní reproduktor s papírovou membránou, popřípadě papír sycený uhlíkovými vlákny. Basová sekce bývá řešena různými způsoby. Pro kvalitní poslech převážně akustické hudby doporučuji montáž do desky za opěradly. V případě výklopného plata je vhodné jeho zesílení například vyztužením MDF deskou ze spodní části. Obě tyto varianty, totiž přímého vyzařování do prostoru kabiny jsou pro akustickou hudbu vhodnější, než řešení různými druhy subwooferů. V případě kombi lze využít prostorů vedle blatníků zadních kol k umístnění basové reprobedny opět s přímým vyzařováním.
Většina zásad, které byli již vyjmenovány u prvního řešení, platí v podstatě i pro druhou skupinu posluchačů. Rozdíl by mohl být v tom, že pokud se rozhodnete stát se členy majitelů pojízdných diskoték, pravděpodobně nebudete řešit odhlučnění vnitřního prostoru. Tedy v případě, že si občas nebudete chtít vychutnat muziku i potichu nebo byste dokonce nechtěli příliš upozorňovat okolí. To však nemohu hodnotit a rozhodnutí je svobodnou volbou každého jedince…
Rozdíly jsou dány tím, že při hlasitém poslechu v malém prostoru vozidla se nadmíru zdůrazní basová složka. Chápu, že většina posluchačů to ocení, ale zdůrazněním hlubokých basů se vytrácí rytmika, která dodává hudbě patřičný říz. Proto je vhodné tento fakt nepodcenit a pokusit se alespoň z malé části vyvážit frekvenční spektrum. Z předchozích řádků je jasné, že toho lze dosáhnou už při výběru vhodných reproduktorů. Výběr basových reproduktorů může být obdobný, popřípadě lze vibrace vozu zvýraznit jedním či více subwoofery. Pokud se rozhodnete pro toto řešení, je vhodnější volbou aktivní subwoofer. Zesilovač s reproduktorem jsou na sebe „naladěni“ a mohou tak oba vydávat optimální výkon. Středové a výškové měniče mohou být kevlarové i hliníkové či z jiných kovových slitin. Důraznost tohoto projevu lze podpořit jak předimenzovanou filtrací, tak i vysoce výkonnými zesilovači například německé či americké výroby.
Výběr všech komponent je za námi a je důležité je pospojovat. V této části nejsou rozdíly mezí tím, zda-li jste členem té či oné skupiny a měli by jste důsledně dbát na co nejmenší počet konektorů (žádné spojky mezi skeletem a dveřmi a podobně…) a ty, které jsou nutné by měli být dostatečně kompenzované. A to včetně svorek na autobaterii. Kabelů samotných je i pro car-hifi nabízeno nespočetné množství a těžko lze říci, zda od toho či toho výrobce jsou lepší. Signálové kabely musí být stíněné (dvojité i trojité stínění je dnes běžné) a výkonové s dostatečným průřezem.
Pokud máte již všechny tyto útrapy za sebou, gratuluji, pokud ne, obrňte se horou trpělivosti. Nabídka všech částí reprodukční soustavy do automobilů je ohromná a zvládnout ji žádá silnou povahu a nervy z ocele. Než však vykročíte směrem k první (a pak možná k druhé, třetí, páté…) prodejně s tímto sortimentem, měli by jste si nejdříve dobře rozmyslet, co přesně od poslechu ve voze čekáte, kolik času budete trávit s hudbou na cestách a pak… …snad ještě jedno. Hudba je příjemná záležitost, jak jsem psal hned v úvodu, ale může se stát i vaši noční můrou, protože za tuto radost lze vynaložit částku ve výši ceny nového vozu. Proto dobře zvolte, kterou cestou se dát. Pro nás milovníky vozů to má ještě jeden háček. Podmanivý, sytý zvuk motoru je pro nás také rajskou hudbou a tak je sem tam příjemné si od muziky odpočnout a sladit tep srdce s tepem motoru…
Komentáře
Přehled komentářů
That means you'll lead some fresh features and from access to additional channels where you can pick up visibility, without having to designate nous of some elaborate, vade-mecum migration process. https://googlec5.com
How to buying Google
(DavidHot, 25. 12. 2022 19:42)